Å bli en virkelig dyktig nettverksbygger som konsentrerer seg om å gi, kan ta tid for noen, mens det kommer naturlig for andre. Det å ha nettverket sitt i bakhodet hele tiden – enten man er i selskap, fyller bensin eller står i lunsjkø – er en fellesnevner for mange av de mest vellykkede nettverksbyggerne. Følg oss gjerne på sosiale medier. På Facebook deler vi regelmessig tips og historier fra våre forretningspartnere.
De fire raskeste måtene å få flere referenser på
Avtal og gjennomfør møter.Det er en direkte forbindelse mellom fysiske møter og forretninger. Start derfor prosessen med å avtale møter med de andre i nettverket ditt.
Vær tydelig når det gjelder hva du kan tilby. Mange av oss snakker altfor diffust om det vi kan tilby. Oversett i stedet det du sier til kundenytte. Når du er konkret, kommer anbefalingene.
Reduser risikoen.Når man anbefaler noen, setter man sin egen merkevare på spill. Fortell nøyaktig hva som kommer til å skje når du får en referanse, for eksempel hvordan du vil ta kontakt, hva du kommer til å snakke om, og hvor lang tid du regner med å bruke.
... og sist, men ikke minst.Det mest effektive og grunnleggende tipset – som riktignok er litt mer langsiktig, men samtidig grunnlaget for alt – er: Gi en referanse selv.
Fem tips – slik strukturerer du dine personlige forretningsmøter (1-2-1)
Ha en agenda for møte. Alle møter blir mer effektive om vi vet hva vi skal gjøre. Vil du ha ut best effekt? Ta på deg rollen å sett opp en kort agenda for møte og send ut i god tid før møte.
Forberede deg. Ved å tenke igjennom hva du ønsker å få svar på og hva du ønsker å fortelle øker effekten. Ha med søketredet.
Hold tiden. Møte risikerer å dra ut på tid, men forsøk å være effektiv og hold tiden dere har bestemt (max 1 time).
Avtal neste steg. Og gjor det før dere avslutter møtet. Blir det et nytt møte eller en telefonkontakt? Uansett øker effekten om dere avtaler dette før dere avslutter.
Følg opp direkte. Har du tatt på deg en oppgave - Gjør det med en gang og mens det er ferskt i hukommelsen, så risikerer du ikke å glemme det.
Fem tips – slik styrker du din personlige merkevare
Engasjer deg.Unngå å være en tilskuer – bli en spiller i stedet. Folk legger merke til dem som er med og bidrar.
Vær en positiv kraft. Poengter og fremhev det som er bra.
Fokuser på å bidra aktivt.Den du hjelper og støtter i dag, kan bli morgendagens beslutningstaker.
Gjør det enkelt for andre å hjelpe deg ved å være tydelig når det gjelder din kundenytte og hvilke kunder og kontakter du ønsker å få.
Lever!Lever det du har lovet (eller litt til) til avtalt tid, om og om igjen.
Fem tips – Hvordan inviterer du gjester til din gruppe?
Ha alltid BNI i bakhodet når du treffer mennesker; når du mingler med noen på messer, på fest, venner, naboer, på treningen, etc ja praktisk talt overallt.
Let aktivt etter spesifikke personer som du og ditt selskap ønsker å komme i kontakt med; bland potensielle kunder, på LinkedIn, Facebook, etc. En invitasjon til et BNI møte blir ofte inngangsporten til videre kontakt!
Lytt aktivt til de andre forretningspartnernes søk, og ha det i tankene når du inviterer gjester. Dette er perfekte gjester som dine partnere vil ha stor nytte av, og kunne booke avtaler direkte i BNI møte.
Mangler det en bransje i din gruppe som du ønsker, så ha en engasjert strategi. Lett gjerne aktivt opp potensielle forretningspartnere og forklar de at dere har fått en åpning for det ekspert området.
Til slutt - Hvordan inviterer man gjester? Jeg tror på å holde det kort, spør om de er interessert i å treffe 30 talls selskaper innenfor mange forskjellige bransjer. Alle med den samme interessen om å gjøre business.